Saar is tweevoudig Nederlands Kampioen Parketleggen, winnaar van de Rien Bouwmeester bokaal en heeft als enige dame een broche ontvangen voor het voltooien van de technische parketopleiding. Haar hart ligt bij hout, oude (vergeten)technieken en historisch erfgoed. Regelrecht van de werkvloer, in haar met gereedschap uitgeruste werkbroek, begroet zij mij hartelijk. Een portret van Saar Berks, eigenaar van het gelijknamige Vloerenatelier. Een gedreven, enthousiaste en zelfverzekerde vrouw in een mannenwereld.

 

Beeldend kunstenaar

Aan de kunstacademie van Arnhem heb ik de opleiding voor toegepaste kunst voltooid. Van origine ben ik een beeldend kunstenaar en ik werkte met materialen als carbon, metaal en nylon. Als kunstenaar is het niet eenvoudig om én je passie te volgen én er een gezonde boterham aan te verdienen. Bij Koene Fijnhoutbewerking, specialist die meubel- en (fijn) houtdisciplines verenigt, zag ik dat het allemaal mogelijk is. De begenadigd meestermeubelmaker & antiek restaurator Martin Koeneheeft me de fijne kneepjes van het houtbewerken geleerd.

Naast antiekrestauratie was scheeps- interieurbouw mijn werkterrein toen meesterparketteur Han Dorenbos mijn pad kruiste. Destijds toen ik mij omschoolde in meubelmaken had ik nooit gedacht in het parketvak  terecht te komen. Doordat parket alles wegheeft van het allermooiste inleg- en fineerwerk ben ik verslingert geraakt aan dit ambachtelijke vak en heb ik mij volledig toegelegd op parket.

Toen ik in 2014 op het NKP een tweede plek veroverde besefte ik: Hé, ik ben hier goed in.

 

Vrouw in een mannenwereld

Persoonlijk vind ik het heerlijk om in deze mannenwereld werkzaam te zijn. Als vrouw beschik ik over andere en aanvullende talenten en kijk ik door een andere bril. Ik hou van de verfijning en het priegelwerk en in afwerking let ik veel meer op details. Op fysiek vlak als het aankomt op snelheid en rauw bouwwerk leg ik het tegen de heren af maar op het verfijndere werk heb ik zeker voorsprong. Verder beschik ik over een groot inlevingsvermogen richting een klant en hou ik een algemeen belang in het oog. Die combinatie heeft invloed op advies- en beslissingsprocessen waardoor andere uitkomsten mogelijk zijn.

 Mijn eigen klanten zijn overtuigd van mijn kunnen. Als ik via een opdrachtgever voor een project wordt aangedragen dan merk ik soms sceptische reacties en zal ik harder mijn best moeten doen het vertrouwen te winnen. Uiteindelijk spreekt het resultaat voor zich.

 

Meester Parketteur

In dit vak kun je niet promoveren en als bevestiging voor mijn talent heb ik mezelf ten doel gesteld de titel Meester Parketteur te behalen. Als enige vrouw heb ik hem weten te veroveren en ik voel me soms de Madame Curie onder de parketteurs. De titel ‘Meester’ zegt iets over hoe ik met mijn vak bezig ben en hoe mijn mentaliteit is. Meester zijn gaat over werkethos en instelling.

 

 Vakgroep Historisch Parket

Als medeoprichter ben ik nauw betrokken bij de vakgroep Historisch Parket. De belangrijkste doelstelling van onze vakgroep is het delen van kennis & ervaring, daarnaast pionieren we op educatief vlak. Er is nagenoeg niets over het uitvoeren van restauraties bekend of geschreven. De vaktechnische details gaan via mondelinge overlevering. De vloer in een interieur komt vaak helemaal op het laatst en is lang een ondergeschoven kindje geweest. In de afgelopen periode heeft de vloer nooit de status gekregen die een interieur wel werd toebedeeld terwijl ontwerpers en schrijnwerkers net zoveel passie en kunde in de vloer legden als in het interieur. Met de vakroep trachten we opdrachten tot restauratie van historische vloeren naar de parketteur te brengen.

 

Droomproject

Mijn droom is om terecht te komen in prachtige historische , monumentale panden en paleizen waar vloeren met eerbied voor de historie worden gerestaureerd. Ik hoop van harte dat ik diegene ben die de brug mag slaan tussen de restaurator en de parketteur. Voor dit soort projecten moet je veel kennis hebben over oude technieken en bindmiddelen. De kampioenstitel op het NKP heb ik weten te veroveren door het gebruik van oude, in de vergetelheid geraakt technieken. Met schaduwen en marquetterie heb ik een eigen patroon ontworpen wat ik geheel met de hand heb gefiguurzaagd. Deze oude ambachtskills wil ik heel graag uitvoeren en toepassen bij het aanhelen en herstellen van historische (kasteel) vloeren.

 

Filosofie

Als een honderd jaar oude vloer wordt gesloopt gaat me dat echt aan mijn hart. In een huis ben je te gast en die vloer is tijdelijk de jouwe om vervolgens weer te worden doorgegeven aan een nieuwe eigenaar. Ten alle tijden ga ik voor behoud en voel me verplicht mijn houtfilosofie na te leven en over te brengen op anderen. Hoe behandel je een delicate vloer met eerbied voor de bron? Dat hout komt van bomen die misschien wel honderden jaren hebben gegroeid en dat mag niet voor niets zijn. Duurzaamheid en exclusieve recycling zijn belangrijk in mijn bedrijfsvoering.

 

Goudzoeker

Mijn wens is dat de mooie vloeren die er zijn behouden blijven en dat het parket passend is bij de bouwstijl van een pand. Mijn adviezen gaan van houtsoort tot vormgeving met unieke ornamenten en details. In Jugendstil, Amsterdamse school, Art Deco, of eender welke combi van historische stijlen. Hierbij komt de kunstenaar in mij goed van pas.

Recent heb ik een mooi project afgerond in een historisch woonhuis uit 1897. Aan de gebruikte nagels kon ik zien dat de vloer dateert uit de Eerste Wereldoorlog. Ik voelde me echt een goudzoeker toen ik van de één op de andere schat stuitte. De onderliggende magnesietvloer is verzand en verpulverd. Alle vloerdelen heb ik genummerd en voorzichtig eruit gehaald. Alle parketdelen heb ik met de hand schoongemaakt en ontspijkert. Vervolgens heb ik de wat minder mooie gesleten delen kunnen wisselen met de delen die volledig intact waren en deze verlijmd op de nieuwe basis. Als een puzzelaar en houtgoochelaar heb ik tenlaatste alle gaatjes met stopwas gedicht en de vloer weer op kleur gebracht. Het is een prachtig resultaat geworden.